Minister rolnictwa i rozwoju wsi, Jan Krzysztof Ardanowski uważa, że promocja i eksport polskiego mięsa na rynki zagraniczne jest jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed polskim rolnictwem.
Według Ardanowskiego, Polska produkuje najwyższej jakości mięso, ale wobec nadwyżki rynkowej, jego sprzedaż wymaga odpowiednich kierunków promocji.
? Na rynku nie ma już niedoboru mięsa. W tym momencie zauważalna jest duża nadwyżka, dlatego podstawowym kierunkiem rozwoju produkcji jest budowanie świadomości konsumenta. Musimy zastanowić się jak sprawić, aby to co produkujemy w Polsce można było sprzedać na rynkach zagranicznych oraz na jakie kierunku promocji postawić, aby budować swoje przewagi ? powiedział Ardanowski.
? Jakość musi być naszym znakiem rozpoznawczym. Musimy mieć na uwadze również sprawiedliwy podział środków w łańcuchu produkcyjnym ? od pola do stołu tak, aby dla każdego z jego ogniw produkcja była opłacalna. Jeżeli tego nie zrobimy to nie unikniemy napięć w wyniku których ucierpi cała branża.
Według Ardanowskiego w produkcji mięsa widoczne będą niebawem dwa kierunki produkcji. Pierwszy nastawiony na a dużą skalę i koncentrację produkcji oraz wykorzystanie techniki i innowacji. Ma być on dedykowany na eksport, który będzie kierowany także na nowe rynki zbytu. Drugi wysokiej jakości, proekologiczny, polegający na hodowli zwierząt ras tradycyjnych, utrzymywanych na rodzimych paszach, który będzie dawał dochody także tym rolnikom, którzy zajmują się produkcją roślinną.
MRiRW