Claas Jaguar 960 Terra Trac
fot. Claas

Niezależne testy przeprowadzone przez wiodącą niemiecką uczelnię potwierdziły, że zintegrowany fabrycznie układ gąsienicowy w sieczkarni Claas Jaguar 960 Terra Trac pomaga zmniejszyć nacisk gleby.

Naukowcy z Wyższej Szkoły Zawodowej w Kilonii odkryli, że nawet przy zastosowaniu napędu o najmniejszej szerokości gąsienic wynoszącej 635 mm zapewnia ponad dwukrotnie większą powierzchnię styku przekraczającą 1,3 m2 w porównaniu z oponami 800-calowymi.

Między innymi jedną z największych zalet Claas Jaguar 960 Terra Trac (TT) jest to, że nie tonie ona tak mocno w ziemi jak inne sieczkarnie podczas pracy w trudnym warunkach na mokrym polu.

Ponadto system ochrony na nawrotach, który znajduje się w napędzie gąsienicowym TT jest przydatny podczas poruszania się na użytkach zielonych. Gdy rolki podporowe w każdym zespole gąsienicy są dociskane hydraulicznie, przedni wałek napędowy podnosi się, a obszar styku jest zmniejszony o około jedną trzecią, co redukuje uszkodzenia darni. Pomiary przeprowadzone przez naukowców z uniwersytetu w Kilonii pokazują, że nacisk gleby przy obniżonych rolkach podporowych jest mniejszy niż nacisk wywierany przez maszynę kołowa.

Przy zastosowaniu napędu o najmniejszej szerokości gąsienic wynoszącej 635 mm, sieczkarnia Claas Jaguar 960 Terra Trac nie przekracza całkowitej szerokości wynoszącej 3 metry, dzięki czemu może być dopuszczona do ruchu drogowego. Dostępne są również dwie inne szerokości gąsienic – 735 mm i 890 mm. Całkowita szerokość na drodze w przypadku wersji 890 mm, nie przekracza 3,5 m. Maksymalna prędkość na wszystkich trzech szerokościach gąsienicy wynosi 40 km/h.

Claas Jaguar 960 Terra Trac został zaprezentowany jako prototyp na zeszłorocznej edycji targów Agritechnica w Hanowerze. Póki co kontynuowane są testy terenowe i póki co nie ma żadnych informacji, kiedy sieczkarnia trafi do sprzedaży.

Claas