Zetor
fot. www.pixabay.com

Prawidłowa regulacja sprzęgła w ciągniku Zetor 7245 jest kluczowa dla jego sprawnego działania i długiej żywotności układu napędowego. Nieodpowiednia regulacja może prowadzić do problemów z przeniesieniem mocy, nadmiernego zużycia elementów sprzęgłowych oraz trudności w zmianie biegów. W niniejszym artykule omówimy, jak poprawnie ustawić sprzęgło, krok po kroku.

Budowa sprzęgła w Zetorze 7245

Sprzęgło w modelu Zetor 7245 to klasyczne sprzęgło suche, dwustopniowe. Oznacza to, że posiada dwa oddzielne stopnie pracy:

  1. Pierwszy stopień – odpowiada za rozłączanie napędu skrzyni biegów.
  2. Drugi stopień – służy do odłączania napędu WOM (wału odbioru mocy).

Regulacja sprzęgła wymaga precyzyjnego ustawienia luzów zarówno dla pierwszego, jak i drugiego stopnia pracy, aby uniknąć nieprawidłowego działania mechanizmu.

Narzędzia potrzebne do regulacji

Przed rozpoczęciem regulacji warto przygotować odpowiednie narzędzia:

  • Klucz płaski 13 mm,
  • Klucz płaski 17 mm,
  • Szczelinomierz,
  • Miarka lub suwmiarka,
  • Smar techniczny.

Kiedy regulować sprzęgło?

Sprzęgło powinno być regulowane w przypadku wystąpienia następujących objawów:

  • Problemy z wrzucaniem biegów,
  • Ślizganie się sprzęgła,
  • Trudności z włączaniem WOM,
  • Nadmierny luz na pedale sprzęgła.

Regularna kontrola i regulacja sprzęgła co około 500 motogodzin pracy pozwala zapobiec przedwczesnemu zużyciu mechanizmu.

Procedura regulacji sprzęgła

1. Ustawienie luzu jałowego pedału sprzęgła

Luz jałowy pedału powinien wynosić około 18-22 mm. Jest to odległość, o jaką można nacisnąć pedał sprzęgła przed wyczuciem oporu sprężyny.

Kroki:

  1. Zlokalizuj śrubę regulacyjną na dźwigni sprzęgła.
  2. Poluzuj nakrętkę kontrującą.
  3. Dokręć lub odkręć śrubę regulacyjną, aby uzyskać prawidłowy luz.
  4. Dokręć nakrętkę kontrującą i sprawdź ponownie luz pedału.

2. Regulacja pierwszego stopnia sprzęgła

Pierwszy stopień sprzęgła odpowiada za rozłączanie skrzyni biegów. Aby zapewnić prawidłową pracę, odległość między łożyskiem wyciskowym a dźwignią sprzęgła powinna wynosić 2-3 mm.

Kroki:

  1. Odkręć pokrywę inspekcyjną sprzęgła znajdującą się na obudowie skrzyni biegów.
  2. Znajdź śruby regulacyjne na widełkach sprzęgłowych.
  3. Za pomocą klucza 17 mm dokonaj regulacji, ustawiając właściwy luz.
  4. Po każdej zmianie sprawdź, czy pedał sprzęgła działa płynnie.
  5. Zamontuj pokrywę inspekcyjną z powrotem.

3. Regulacja drugiego stopnia sprzęgła

Drugi stopień odpowiada za napęd wału odbioru mocy (WOM). Ustawienie powinno zapewniać płynne włączanie i wyłączanie WOM przy odpowiednim skoku pedału sprzęgła.

Kroki:

  1. Przytrzymaj sprzęgło w pozycji wciśniętej do końca.
  2. Sprawdź odległość dźwigni regulacyjnych WOM od tarczy sprzęgła – powinna wynosić 1,8-2 mm.
  3. Jeśli odległość jest nieprawidłowa, dokonaj regulacji za pomocą śrub regulacyjnych na mechanizmie dźwigniowym.
  4. Po zakończeniu regulacji przetestuj działanie WOM, obserwując płynność jego załączania i wyłączania.

Testowanie sprzęgła po regulacji

Po zakończeniu regulacji warto przeprowadzić testy w praktycznych warunkach:

  1. Uruchom silnik i sprawdź, czy biegi zmieniają się płynnie.
  2. Obciążenie sprzęgła – rusz ciągnikiem z obciążeniem i sprawdź, czy sprzęgło nie ślizga się.
  3. Test WOM – załącz wałek i zweryfikuj, czy działa poprawnie.

Częste problemy i ich rozwiązania

1. Sprzęgło się ślizga

Przyczyną może być:

  • Zbyt mały luz jałowy pedału sprzęgła – należy ponownie skorygować ustawienie.
  • Zużyte tarcze sprzęgłowe – konieczna wymiana.

2. Problemy z włączaniem WOM

Najczęściej wynika to z:

  • Nieprawidłowej regulacji drugiego stopnia sprzęgła,
  • Uszkodzenia tarczy sprzęgłowej WOM.

3. Sprzęgło działa zbyt twardo

Powodem może być:

  • Zużycie łożyska wyciskowego,
  • Zbyt duże napięcie sprężyn sprzęgła.

Regulacja sprzęgła w ciągniku Zetor 7245 nie jest skomplikowana, ale wymaga precyzji i znajomości budowy układu sprzęgłowego. Prawidłowo wykonana regulacja zapewni płynną pracę ciągnika, wydłuży żywotność elementów sprzęgłowych i poprawi komfort użytkowania. Regularna kontrola i dbałość o prawidłowe ustawienie sprzęgła pozwolą uniknąć kosztownych napraw oraz przestojów w pracy polowej.

Źródło: www.mojarola.pl