przyczepy zbierające Fendt Tigo
fot. Fendt

Niemiecki producent ciągników, kombajnów i maszyn rolniczych, wchodzący w skład AGCO Corporation – firma Fendt, rozszerza gamę przyczep zbierających Fendt Tigo o serię MS, MR i MR Profi.

Udane wprowadzenie na rynek przyczep zbierających Fendt Tigo PR i XR w 2017 roku, było dla niemieckiego producenta bodźcem, aby rozszerzyć ofertę o maszyny w klasie średniej.

Każda maszyna wchodząca w skład nowych serii, wyposażona jest w niesterowany podbieracz, co sprawia, że praca jest płynna, a przepływ materiału równomierny, nawet przy dużych prędkościach jazdy. Podbieracz o szerokości 1,80 metra posiada przechylane zawieszenie, dzięki czemu może idealnie dopasować się do podłoża nawet na nierównym terenie.

Nowy podbieracz jest ocynkowany ogniowo, dzięki czemu charakteryzuje się on większą trwałością i wymaga rzadszej konserwacji. W elu ochrony podbieracza przed wbijaniem się zębów w podłoże, zastosowano dodatkowy walec podporowy, który zapewnia dokładne prowadzenie podbieracza nawet na nierównym i mokrym podłożu, dzięki czemu pasza jest czysta – bez zawartości ziemi i zanieczyszczeń.

Aby zbieranie paszy było precyzyjne, a jakość cięcia niezmiennie wysoka, wszystkie trzy serie posiadają sprężynowy układ zwalniania Trimatic, który zabezpiecza noże i rotor przed ciałami obcymi. W sytuacji, kiedy rotor dociska ciało obce do noża, sprężyna zgina się, co powoduje gwałtowne zmniejszenie siły wywieranej na nóż. Po przepuszczeniu ciała obcego, na skutek oddziaływania naprężenia, nóż automatycznie powraca do pozycji roboczej.

W przypadku mniejszych modele wchodzące w skład nowych serii, za precyzyjne ładowanie i rozładowywanie materiału odpowiadają dwa łańcuchy przenośnika podłogowego o obciążeniu zrywającym wynoszącym 25 ton. Większe modele wyposażone są w cztery łańcuchy o obciążeniu zrywającym wynoszącym 50 ton oraz szyny o układzie schodkowym.

Serie MS, MR i MR Profi posiadają także napęd z przekładnią zębatą czołową, która zastąpiła napęd łańcuchowy. Oznacza to, że nowe przyczepy wymagają mniejszej ilości zabiegów konserwujących, a ryzyko zanieczyszczenia paszy smarem łańcuchowym zostało wyeliminowane.

Zarządzanie wszystkimi funkcjami przyczep zbierających może odbywać się za pomocą magistrali ISOBUS poprzez terminal Fendt lub za pośrednictwem terminala na przyczepie.

Dużym atutem nowych przyczep jest resorowane podwozie tandemowe, a wysokie zawieszenie zapewnia równomierne rozłożenie obciążenia i lepszą przyczepność i dostosowanie się do podłoża, nawet przy dużym obciążeniu. Opcjonalna oś wleczona może zostać automatycznie zablokowana za pomocą magistrali ISOBUS, po osiągnięciu preferowanej prędkości jazdy – zarówno do przodu, jak i do tylu.

Fendt