ciągniki Valtra serii N
fot. Valtra

Fiński producent ciągników rolniczych, firma Valtra wprowadzana pneumatyczne zawieszenie przedniej osi, które będzie można spotkać w ciągnikach serii N.

Zawieszenie pneumatyczne jest szeroko stosowane w pojazdach użytkowych, ale w przypadku ciągników rolniczych jest wyjątkową cechą, która Valtra praktykuje już od 25 lat. Zawieszona pneumatycznie oś przednia zapewnia szybszą reakcję i lepszy poziom amortyzacji, szczególnie przy szybkich ruchach osi i gdy obciążenie osi zmienia się gwałtownie. Zapewnia to operatorowi większy komfort i lepszą przyczepność niż rozwiązania hydropneumatyczne.

Zawieszenie AIRES, które znajdzie się w ciągnikach Valtra serii N jest podobne do sprawdzonej i cenionej konstrukcji zastosowanej w ciągnikach Valtra serii T. Posiada oddzielne, samopoziomujące pneumatyczne zawieszenie z jednym miechem powietrznym oraz dwoma solidnymi amortyzatorami. Układ zawieszenia wykorzystuje sprężone powietrze, które gwarantuje niezawodność także w niskich temperaturach. Układ pneumatyczny ciągnika pozwala również na użycie sprężonego powietrza do innych celów, takich jak hamowanie przyczepy, czyszczenie chłodnic oraz innych czynności konserwacyjnych.

Zalety pneumatycznego zawieszenia osi przedniej stają się coraz wyraźniejsze, ponieważ całkowita waga ciągników rośnie wraz z dużymi narzędziami przednimi i ładowaczami czołowymi.

Nowe zawieszenie przedniej osi będzie dostępne w ciągnikach serii N zgodnych z normą Stage V wiosną (model N174) i jesienią 2019 (modele N134 i N154). Obecna opcja hydro-pneumatycznego zawieszenia drugiej generacji będzie nadal dostępna w mniejszych modelach serii N.

Valtra