Danish Safety Wash
fot. Danish Safety Wash

Jednym ze sposobów skutecznego zwalczania afrykańskiego pomoru świń jest upewnienie się, że wirus nie ma szans przedostać się przez granicę kraju. Dania chce utrzymać swoje terytorium wolne od ASF, w związku z czym ulepszyła obowiązkową procedurę czyszczenia i dezynfekcji ciężarówek na granicy, a także zbudowała ogrodzenie zapobiegające migracji dzików.

Duża pusta ciężarówka z trzema piętrami, która przyjechała z Polski wjeżdża do duńskiej myjni. Pojazd jest natychmiast obsługiwany, a przednia szyba jest odpowiednio pokryta mydłem.

– Tam właśnie znajduje się najwięcej zanieczyszczeń, dlatego wymaga dodatkowej uwagi – wyjaśnia Claus Clausen, dyrektor Danish Safety Wash, myjni zlokalizowanej w Padborgu na południu Danii na granicy z Niemcami, tuż przy autostradzie.

Wkrótce potem ruchoma konstrukcja na szynach przesuwa się powoli od przodu do tyłu i od przodu do tyłu i pod wpływem wysokiego ciśnienia wody czyści całą ciężarówkę. Po 15 minutach mycia ciężarówka przejeżdża do kolejnego pomieszczenia, gdzie rozpyla się na nią środek dezynfekujący Vanadox.

Ponieważ Dania jest krajem, który przede wszystkim eksportującym świnie, wiele ciężarówek opuszcza Danię pełną prosiąt i wracają puste. Aby uniknąć wprowadzenia wirusa ASF do duńskich hodowli, każda ciężarówka musi zostać odpowiednio umyta i zdezynfekowana na granicy. Program ten jest finansowany przez samych duńskich producentów trzody chlewnej.

Danish Safety Wash jest jedną z 2 firm w Padborgu, które zawarły umowę z SEGES, duńską spółdzielnią zajmującą się badaniem świń. SEGES nadzoruje duński program transportowy, dlatego stacje mycia i dezynfekcji muszą spełniać określone standardy. Ponadto SEGES razem ze współpracującymi myjniami szczegółowo kontroluje każdą przyjeżdżającą ciężarówkę do przewozu zwierząt. Po zatwierdzeniu, kierowcy otrzymują obowiązkowy certyfikat. Zasady są jasne: nie można zbierać świń z Danii bez certyfikatu.

Pojawienie się wirusa afrykańskiego pomoru świń w Europie Wschodniej bardzo zmieniło sposób działania Danish Safety Wash – wyjaśnia Clausen. Niektóre ciężarówki rzeczywiście przyjeżdżają z obszarów, w których afrykański pomór świń (ASF) występuje na szeroką skalę, dlatego w kabinach kontrolnych stacji mycia wisi mapa Europy, dzieląca kontynent na: zielone strefy (obszary bez ASF), czerwone strefy (obszary ryzyka) i czarne strefy (obszary z ASF). Określają one, w jaki sposób trzeba zająć się ciężarówką.

Wszystkie ciężarówki są wyposażone w GPS, więc stacja mycia może stosunkowo łatwo ustalić, przez jakie strefy przemieszczała się ciężarówka przed przyjazdem do Danii. W przypadku, gdy GPS nie przekaże danych, ciężarówka zostanie automatycznie potraktowana jako ciężarówka z czarnej strefy.

Po przejściu fazy mycia i wstępnej dezynfekcji, wnętrze ciężarówki jest jeszcze szczegółowo sprawdzana przez pracownika myjni, który wnikliwie analizuje wnętrze samochodu. Nawet najmniejsza cząsteczka brudu może oznaczać, że ciężarówka nie jest wystarczająco czysta, a to oznacza, że będzie musiała zostać odesłana z powrotem do Niemiec.

– Dania jest jedynym krajem, który czyści ciężarówki na granicy. Około 5 lat temu drobne kawałki ziemi na pojazdach nie stanowiły większego problemu. Tutaj moglibyśmy sobie z tym poradzić, co byłoby najłatwiejsze i pozwoliło zaoszczędzić czas. Sytuacja zmieniła się wraz z pojawieniem się afrykańskiego pomoru świń. W tej chwili w branży obowiązuje polityka zerowej tolerancji – wyjaśnia Claus Clausen.

Po powrocie do Niemiec kierowcy muszą sami wybrać sposób rozwiązania problemu. Najbliższa myjnia ciężarówek w Niemczech znajduje się około 18 km na południe, w pobliżu Flensburga. Cała procedura zazwyczaj zajmuje kierowcom od 2 do 3 godzin.

– Są to usługi, które moglibyśmy wykonać. Wyjaśnimy jednak wyraźnie kierowcom, na czym polega problem, tak aby wiedzieli, jak poradzić sobie następnym razem – tłumaczy Clausen.

Jeżeli kontrola nie wykaże nieprawidłowości, następuje trzecia faza, która zasadniczo obejmuje dziesięć minut oczekiwania na wykonanie finalnej dezynfekcji.

Na podstawie trasy pokonanej przed przybyciem do Danii, ciężarówki mogą otrzymać cztery rodzaje certyfikatów po udanym czyszczeniu i dezynfekcji. Wyjaśnienia na certyfikacie są w języku duńskim, angielskim, niemieckim i polskim.

– kolor zielony oznacza, że ​​ciężarówka może wjechać na teren gospodarstwa;

– kolor żółty oznacza, że ​​ciężarówka musiała przejść jedną dodatkową rundę czyszczenia mydłem i może wjechać na teren gospodarstwa po 12 godzinach kwarantanny;

– kolor czerwony oznacza, że ​​ciężarówka może wjechać na teren gospodarstwa po 48 godzinach kwarantanny lub świnie muszą zostać odebrać ze stacji odbioru;

– kolor czarny oznacza, że ​​konieczny jest siedmiodniowy okres kwarantanny lub świnie muszą zostać odebrać ze stacji odbioru.

Gdy wszystko jest w porządku, kierowca otrzymuje również zapieczętowaną torbę z kombinezonem i osłonami bagażnika. Dla hodowcy świń, do którego dotrze jest to sygnał, że kierowca rzeczywiście został sprawdzony i zatwierdzony na granicy.

Źródło: www.pigprogress.net

Od zawsze związany z rolnictwem. Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na kierunku ekonomia, specjalizujący się w zakresie ekonomiki gospodarki żywnościowej.